Personligt

Varje dag i tidningar, tv och via dator läser vi om saker som
är mindre smickrande för vårt land. En gammal dam har
blivit nersparkad för att hon sa åt några? ungdomar som
sparkade på en hund.
 
De flesta har väl sett inslaget om SD som Expressen gått ut
med. På facebook, som av en del verkar vara det medel där man
kan skriva exakt vad man tycker o tänker har spridit en del av
detta.
 
Vi har yttrandefrihet i Sverige. Det är något att vara tacksam
över. Men om yttrandefriheten tar sig såna uttryck att det skadar
invånarna, gamla eller nya, i landet, är det då ok?
 
Att ha rätt att säga vad man vill/tycker/känner verkar ha tagit
sig uttryck i att det är ok att prata/skriva nedlåtande, kränkande,
rasistiskt och framför allt personligt nedsättande om andra.
 
Vi lever i ett allt mer egoistiskt samhälle, där den som säger
något illa om mig personligen verkar ha rätt att kränkas.
Det sprids oerhört mycket bilder och texter som går ut på att
ingen får säga något illa om mig, men själv har jag rätt att säga
vad jag vill.
 
Att ta hand om sig själv och sina närmaste med kärlek och
förståelse är något fint. Världen är en orolig plats där det visas
alltmer oförståelse för varandra. Istället för att försöka hjälpas
åt, att skapa en bättre värld för oss själva och våra barn så
skapas bråk, krig, hat och starka känslor.
 
Att fritt få säga vad man tycker och tänker innebär inte att man
har rätt att förnedra andra. Att försöka lyssna och förstå varann
är det enda sättet att skapa en humanare värld och ett tryggare
samhälle.
 
Varför är det så svårt?
 
Satir förr handlade om udd och eftertanke. Idag går det ut på
att göra narr av andras egenskaper, utseende, sexuell läggning.
Det är ledsamt och tragiskt att det inte finns större förståelse
för vår nästa. Det är sorgligt att egot tar så stor plats idag och
att det finns så lite empati, ödmjukhet, förståelse o medkänsla.
 
Jag önskar och kommer aldrig sluta hoppas och tro att kärleken
ska övervinna hat och oförstånd. Om man låter rädslan ta över så
vinner dom som inte älskar. Och vad som kan hända då vill jag
inte ens tänka på.
 
Världen krymper, vi har den i vår dator hela tiden, alla krig och
oroligheter, misshandel och ett växande hat finns runt oss hela
tiden. Jag hoppas att det goda livet, glädje, skratt, positivitet
och förståelse ska sprida sig mer och att allt hat ska grävas
ner i underjorden och ätas upp av maskarna.
 
För om man slutar tro på det som är gott så har man tappat
en bit av sitt hjärta och det är svårt nog för den som förlorade
en tredjedel av det när sonen lämnade livet.
 
Med önskan om en mänskligare vinter// Kramar AnnBritt
 

Kommentarer :

#1: Tanten

Jag läser också "I kroppen min" men har inte uppfattat det som om Kristian lever sina sista dagar, jag hoppas hoppas att det är som jag uppfattat det , alltså inte dagar utan helst månader och kanske kanske nå´t år.

Svar: Hej! Det är som du skriver, att han inte uppger hur lång tid han har kvar. Men då han får palliativ vård, så är det ju i slutskedet. Sen kan detta slutskede vara väldigt olika. Från någon vecka till månader, beroende på många olika saker. Men jag hoppas som du att han har lång tid kvar, men vet oxå hur kämpigt det är när kroppen inte vill det hjärtat vill. Att få leva! Men han är stark som det verkar och jag önskar att den tid han har blir så fin som den kan bli. Kram!
AnnBritt

skriven

Kommentera inlägget här :