3e Advent

Idag har E haft en kompis här och de har pysslat hela dagen!
Vi har bakat kakor med nonstop och klätt granen oxå.

Hittills har katterna vält den bara 1 gång.
Då kom det lite svordomar ur min mun, så jag hoppas
dom förstod vinken där...

Det går en serie på 1an som heter "Allt för Sverige".
Den har jag fastnat för ordentligt.
Ett antal amerikaner med svenska ättlingar kommer hit
för att lära sig mer om landet och hitta sina rötter.
Vinnaren får träffa sina svenska släktingar.

Det är tävlingar i varje program och nu är det 4 kvar.
Jag tycker om de där människorna.
Eller iaf hur de framställs i tv:n.
Idag var de och de firade midsommar i Dalarna.

Var och en fick låna en folkdräkt från den del av landet de härstammar ifrån.
Att se hur rörda och lyckliga dom blev över detta.
Deras glädje att få dansa "små grodorna" runt midsommarstången
fick mitt hjärta att brista.

En del av det som vi tycker är barnsligt eller en del föraktar,
kan av en som söker rötterna vara djupt själslig frid.
Att se hur det går till att fira högtider i det land som
oftast av fattigdom förde deras förfäder härifrån,
var för dem ett sätt att finna ro i sig själva.

Jag blir intresserad av att släktforska själv.
Inte bara hitta namn, men hitta svar på hur livet var då,
för mina döda släktingar.
Jag inser att utan dessa tidigare möten och tillfälligheter,
hade man inte suttit här idag.

Man bär på gener och förhållningssätt från tidigare generationer.
Säkert bär man med sig skuld, glädje, sorg och sinnelag
från dessa släktingar oxå.

Man tror man är unik, men är vi det?
Sånt där går jag och funderar på nu om dagarna!! :)
Något ska man ju fundera över...





Ska sova nu, vi får väl se om regnet fortsätter i veckan.
Förra året såg det ut så här!
Kram kram







Kommentarer :

#1: Petra

Vackra vinter bilder;)

skriven

Kommentera inlägget här :