Ett barn i urna

Nu är det gjort. Nu är det definitivt så att Andreas inte
finns mer. Vi hade urnsättning igår i kall vind och några
snöflingor kom (och vad är det med honom och snö..)
och solen tittade fram lite oxå.

Kyrkan hade missat att vi skulle komma, så det var inte
färdig grävt när vi kom dit. Ingen vidare känsla på det, att
se dom gå iväg med med skottkärra och spade..

Jag tittade på den där träurnan med hans namn och kunde
inte riktigt förstå att han fanns däri. Sen bar jag den upp till
platsen där han ska ligga och hans pappa och jag sänkte ner
den tillsammans.

Sen lade vi ner varsin blomma och hans syster hade en fin
kruka med en blomma och påskris med fjädrar. Den satte
vi nedanför korset som tillfälligt står där nu.

Så smärtsamt det är att ha sitt barn i en urna, det är så svårt
att man bara inte förstår det. Och tårarna föll i en strid ström,
som i en vattenkran som inte går att stänga av. Men nu har
vi någonstans att gå och prata och dricka äpple mer och äta
gifflar. Det känns bra! Att veta var han är nu.

Tankarna har varit så konstiga. Om att dom kanske tappat bort
honom eller skickat honom till fel ställe, eller att askan blåst bort
och dom fick sopa upp den.....

Vi var några som gick till fiket och tog en kaffe efteråt för det
känns alltid bra att prata lite. Och då kom det en del skratt oxå :)

Sen körde den snälla Katarina mig till affären så jag fick Påsk-
handla lite grann. Var helt slutkörd i kroppen efter det och gjorde
inget vettigt på hela kvällen sen.

I förrgår åkte jag till Kicki. Vi planerade den kommande festen
för 100-åringar, och så gammal känns kroppen vissa dagar.
Det blev mycket skratt och det är så gott att kunna skratta
åt helt banala saker. Det är som befriande på något vis!

Kvällen/natten avslutades med att vi lyssnade på gamla goa
vinylskivor. Det där speciella raspet som inte går att få med
dagens moderna teknik är härligt att höra på.

Skulle vilja åka och tända ett ljus vid graven men bilen är ju ur
funktion och att ta tåg och buss i långfredagens snöväder känns
inte så lockande. Jag hoppas det kan bli en annan dag i helgen.
Får ju kolla att blomman som står där inte blåst all världens väg
i gårdagens storm.

Tankarna är nu vid kyrkan hela tiden. Vill som bara vara där.
Men han är i våra tankar och det är väl det viktigaste. <3

Nu önskar jag Er alla en riktigt fin och Glad Påsk.
Var rädda om varandra. Och njut av att vara tillsammans
med familj och vänner eller vad ni nu gör.

Massa Kramar// AnnBritt

Kommentarer :

#1: Merhy Lundell

Läser din blogg hela tiden som du vet. Att sätta ner en urna av sitt barn, sitt eget kött och blod. Det måste ju vara som man tar en del av sig själv med ner. Och något bevis på att Andreas kroppsligen inte finns mer, men vad säger då att hans själ inte finns mer runt omkring er, nej det kan ingen säga att det inte kan vara så. Helt möjligt kan han ha koll på er på ett annat sätt. En del kallar det för skyddsängel fin ord så det tycker jag det kan få fortsätta att va. Du fick mig att lära känna Andreas typ 5 i 12, och med ditt sätt känns det som jag har lärt känna en person som inte finns här som du och jag, men finns på ett annat sätt. Har förstått att det var en ödmjuk kille som visste vad han ville och mycke stark i sig själv. Kan ju säga att jag vet var det kom ifrån iaf. En lika vacker dag som du var här och hälsa på mig skall du och jag åka till hans grav. Så köper vi med lite mer också och gifflar är helt ok också. Ville bara skriva av mig några rader till dig AnnBritt. Hoppas vi kan synas snart igen. KRAM

skriven
#2: AnnBritt

Det var många fina ord Merhy <3. Att han är med oss är det ingen tvekan om. Inte heller att vi fått en fin skyddsängel...

Blir rörd av att du tycker dig ha lärt känna honom genom det jag skriver. Då har ju mitt budskap gått fram, att föra vidare den fina person han var.

Vi ses snart vet du :) Många Kramar.

skriven

Kommentera inlägget här :