Det tar sig..

Jaha! 3 dagar till Julafton som jag längtat så efter.
Idag ville jag helst lägga mig på sängen med täcket
över huvudet och bara gråta.

Över saknad. Över att få fira jul utan min man.
Över allt skit som varit med detta året.
Låta ångest och smärta bara välla ut och helt och
hållet strunta i allt vad jul heter.

Men som alltid, så inser jag att det inte löser någonting.
Även om jag faktiskt, kanske, skulla behöva det!

Istället, när kl var över 20, började jag och E röja och
dammsuga och tvätta golv.
Ut med grejer i förrådet, som väntat för länge på att tas om hand,
men jag inser att det inte kommer ske på ett tag.

Så nu känns det riktigt bra :)
När man har saker framför sig som känns som oöverstigliga berg,
känns det bra att få klappa sig lite på axeln, när man får det gjort.

Vanlig städning! Jo, visst... Men för mig har sånt blivit monsterhinder.
Behöver dammsuga, plocka undan och skura...
Orkar inte, orkar inte, orkar inte..

Och den där saknaden som inte går att beskriva i ord.
Efter honom som hade lösningar på allt.
Som kom med goda tips och råd, eller en kopp kaffe
och en härlig smörgås, när livet var tufft.

Som var (oftast) lugnet själv och kunde prata mig tillrätta
när livet gick emot mig.
Hur mycket kan man sakna en annan människa???

Nu ska jag säga godnatt till min dotter,
sen försöka sova lite själv.
Imorgon ska vi låna sonens bil och åka och julhandla.

Jag har en stark känsla av att vi inte är ensamma om det!

Sov så gott med Er// AnnBritt


Kommentarer :

#1: Tanten

Den första julen är alltid svårast så är det bara. Jag har haft mitt sätt att klara mej igenom mina sorger, jag har tänkt på de som drabbats fruktansvärt hårt av sorg. När jag var yngre så tänkte jag på de som upplevt koncentrationslägren, jag tänkte "kunde dom så kan jag", senare har jag tänkt på Estoniaöverlevande och inte minst Tsunamioffren, "KUNDE DOM SÅ KAN JAG". Jag menar inte att man inte ska sörja det hoppas jag du förstår, jag vill bara tala om hur jag tagit mej igenom det som varit svårt. Hoppas du och de dina får en fin jul trots allt. GOD-JUL.

skriven
#2: AnnBritt

Du har så rätt i det du skriver. Jag är inte så förtjust i uttrycket -Det finns dom som har det värre. Som om man inte har rätt att känna det man känner. Men om man kan tänka lite på andra en stund, så får man perspektiv på tillvaron, blir mindre egofixerad och kan ge lite positivt till andra som har det jobbigt på andra sätt.

Det hjälper mig oxå att skriva av mig mina känslor. Vissa dagar är ju värre än andra, men idag känns det lättare igen och vi kommer att ha en så bra och mysig Jul som det bara går. :) Tack för support och God Jul till dig!

skriven
#3: Petra

Jag vill önska DIG en God Jul och jag kan känna med dig och att sakna är tufft, vackert och speciellt på samma gång.Allt gott/ Mvh Petra

skriven
#4: AnnBritt

Tack Petra! Saknad är som du säger en märklig blandning av olika känslor :)

En God Jul önskar jag dig oxå.

skriven
#5: Tanten

Jag håller med dej om det där att höra "att det finns de som har det värre", det är så dumt av de som säger så för det är inget som hjälper när man mår dåligt,när jag peppade mej själv var det för att inte rasa ihop, jag måste hitta på nå´t som gjorde att jag klarade vardagen. Än en gång GOD-JUL.

skriven
#6: AnnBritt

Ja! Man får hitta sitt eget sätt att ta sig igenom svårigheterna som livet bjuder på. Det är en ständig kamp varje dag, men man lär sig uppskatta det lilla, enkla i livet och att inte ta något för givet! God Jul

skriven

Kommentera inlägget här :