Lite pyssel och annat

Idag kom min förkylda dotter till mig en stund.
Riktigt mysigt hade vi, med pyssel och fika,
som A kom med. Snygg i håret som alltid!

Så jag då... tröjan ut och in och håret på ända :)
Men det gick bra ändå.
Kollade lite N.Y kort och E fick en egen
pepparkaksgumma med glasyr. Gottigott!

Vad vi pysslade med?
Vi stöpte lite ljus snabbt och lätt.
Hade 3 stycken blockljus som brunnit ner,
som ni vet blir det ju alltid en del kvar av dom.

Sen hade vi vanliga stearinljus som var halvbrunna,
dom delade vi med kniv och tog loss veken.
Sen tog vi metallplutten från några värmeljus.

Satte veken däri, klämde åt med en tång,
värmde vart färg restljus för sig i en kastrull,
sen hällde vi det i muffinsformar av silicon.

Höll veken en stund tills stearinet stelnade lite.
Hur lätt som helst :)
Vi gjorde randiga ljus. Då får man vänta tills var färg stelnat,
innan man häller på nästa färg.

Stearinet stelnar fort, sen tar man bara av formen
och vips har man ett fint ljus, eller flera!
Vi hade även hjärtformar i aluminium som vi använde.

Vill man ha blockljus tar man en konservburk
eller colaburk, tar bort ovansidan, sätter i veken
som då får vara fastbunden i en pinne som ligger överst.

Sen häller man i de färger man vill,
tar loss botten med öppnare och trycker ut ljuset
eller klipper upp burken.
Har man någon doftflaska kan man få doftljus med.
Bara att använda fantasin!

Så sätt igång att skapa era egna ljus,
varför inte ge bort som julklapp till någon
ni tycker om. Återanvänding på hög nivå.

Så här fina blev våra:



Trevligt och lätt ordnat pyssel =)

Idag har jag oxå köpt årets första julklappar.
2 stycken sprang jag på ikväll när jag var i affären idag.

Längtar mycket efter Julen i år, det var så längesen
jag kände sådan längtan. Det känns gott.

Har börjat sätta upp adventsstjärnor i fönstrena med.
Imorgon är det ju tjejmiddag, och sonen ska hämtas
så där går hela dagen. Så det som görs ikväll
slipper jag på lördag! Skönt att kunna ha lite
framförhållning på livet igen.




Inatt hade jag svårt att sova. Tänkte på dig som jag saknar hela tiden.
Kände din närhet och mindes episoder ur vår tid tillsammans.
Kom ihåg en mycket trevlig kväll som slutade med stor dramatik,
kärleken Du visade då strömmade emot mig inatt.
Så varm och tillitsfull, så nära.

Ett andetag bort och så onåbar. Sorgen, tårarna, saknaden!
Saker man sagt, saker man inte sagt.
Snurrar runt i sängen, går upp och tänder en cigarett.
Känner dig så nära att jag tror jag ska se dig sitta på en stol i köket.

Men Du är inte där, men ändå är Du nära.
Varför, varför? Inga svar, endast frågor och acceptans.
Inget annat är möjligt än att acceptera, men aldrig glömma.

Tack! Tack för allt Du gav och för att Du lärde mig att ta emot.
Är så tacksam att vi träffades.
Vackra sagor är så korta, varför är det så?
Du gjorde mig hel, jag ska kämpa för att fortsätta vara det.
Ska kämpa för att få ordning på allt.
Kämpa för mina barn, att dom ska bli trygga och kunna känna tillit.

Just nu känns det som alla mina stridsyxor är nedgrävda.
Jag ska försöka fortsätta ha det så.
Strid leder endast till förlust och sår och smärta.

Nu ska jag hela de sår jag har och jag vet att Du är med mig.
Du går här bredvid mig varje dag.
Allt löser sig, min älskling <3

Nu tror jag att jag kan somna!

// AnnBritt


Kommentera inlägget här :