LCHF

Low carb high fat.
Ja, det är det vi ägnar oss åt här i familjen sen 3-4 veckor tillbaka :)
Undvik kolhydrater och ät fett....
Visst låter det lite äckligt!?

Men.. det är faktiskt riktigt bra mat och inte behöver man väga och mäta heller.
Vi äter tills vi är mätta och det blir man ganska fort, sen äter jag när jag blir hungrig :)
Det handlar om att utesluta bröd, pasta, potatis och ris samt grönsaker under jord.
Det innehåller snabba kolhydrater och stärkelse som gör att vi fort blir hungriga
och får den där, ni vet, enorma mättnadskänslan...

Genom att använda 40% grädde, riktigt smör, bregott, olivolja, creme fraiche 34% osv,
så håller man blodsockret på en jämn nivå och slipper sötsug.
Alltså inga lättprodukter och inget nyckelhålsmärkt.

För den delen inte heller...chips..godis..kakor..bakelser...glass.... ja, ni fattar...
Det går över förväntan bra!
Jag blir mätt av det jag äter och saknar därför inte sötsaker.
Fördelen är att man kan, om nöden så kräver, äta 30 gram 70% choklad per dag.

Det har hänt att nöden krävt det!!

Riktmärket är 5 gram kolhydrater per 100 gram.
Så det är bara att börja läsa på förpackningarna..
Och det funkar som viktminskning.
Helt otroligt :)

Istället för smörgås till frukost kan man koka ägg med en sillbit, eller mosa det i lite smör.
En burk makrill eller tonfisk i olja, blanda med majonäs om du vill.
Omelett, äggröra, ägg o bacon.
Har börjat lägga på ost när jag vänder ägget, så att den får smälta.
Riktigt gott!

Till middag en köttbit eller en bit fet fisk, beasås och grönsaker.
Gärna broccoli, vitkål eller blomkål till.

Vi har köpt frysta wok grönsaker som vi steker med lax i bitar eller kassler eller kyckling.
En sallad med fetaost och lök är hur gott som helst.

Eller räkor och avokado och lite creme fraiche till det.
Matkontot blir inte dyrare, eftersom man undviker allt "skräp" som godis, läsk osv.

Min sömn har blivit bättre.
Magen mår bättre.
Jag orkar mer.
Och går dessutom ner i vikt :)

Ganska skönt när man stampat på samma ställe i 17 år, alltså sen mellanbarnet föddes...
Jösses vad tiden går!

Det finns massor att läsa om LCHF för den som är intresserad.
Har hört de som säger att dom ledsnar på allt fett.
Men jag känner inte så då vi har mycket grönsaker till maten
och steka i smör eller olja gör man oftast ändå.
Man behöver ju inte ha gräddsåser utan kan välja c.f. blandat med favoritkrydda,
pressad vitlök eller vad man vill ha.

Jag har dessutom blivit av med de "ungdomsfinnar" jag lagt till med det sista :)
Det känns ju rätt ok!!

Jaha, ungefär detta är vad vi sysslat med sista veckorna.
Tråkigheterna som varit besparar jag Er.
Med förhoppning om att -Det ska lösa sig.
Det skulle min man ha sagt och han brukade ha rätt! <3 <3 <3
Från säker källa vet jag att det är hans önskan denna gången oxå.
Det känns tryggt att han är med och beskyddar oss alla.
Vi får se hur saker och ting utvecklar sig när sorgen lagt sig en aning.



En sån här ska man inte dricka som LCHF:are, men god var den i varma Köpenhamn :)
1 liter var det visst oxå, tyckte glaset var lagom som vinglas...
Om ni hittar var man kan köpa såna är jag tacksam för tips!!

Ta hand om varandra. Livet är för kort för att inte njuta av varann och varje dag.
Kramar//AnnBritt

Kommentera inlägget här :