Sakna, sakna, sakna

Herregud!!
Kan man sakna någon så här mycket?
Känns som jag ska gå sönder.

Ibland när jag tänker på Andreas, så kan jag höra
hans röst. Blir så rädd att jag ska glömma bort den.
Inte minnas hur han var och hur han såg ut och paniken
tar tag i mig och den drar och sliter och det känns som jag
ska svimma eller krossas i tusen bitar.

Jag saknar stunderna på sjukhuset, att lyssna på hans
andetag, fast det var så jobbigt när det pågick. Jag saknar
personalen som alltid fanns till hands och lyssnade på alla
mina knasiga tankar.

Jag saknar hans knäppa kommentarer om allt möjligt, när
han sovit en stund och plötsligt började prata om jobbet
eller syskonen.

Jag saknar hans kloka ord och hans klarsynthet över livet.
Jag saknar att ta hand om honom och ge honom värmedynor
och äpple mer. Saknar att hjälpa honom med skrynkliga
lakan som skavde på ryggen.

Saknar hans skratt till serierna på 6an. Saknar hans sätt att
ropa på mig: Moooossan :) <3 Så mjukt och lent det lät!

Men han ropade på Mamma, de där sista timmarna.
Jag höll honom i handen i stort sett hela natten fram till
de sista 3 andetagen kl. 05.25 den 20 Februari.

När jag skulle gå ut och röka, tvekade jag för jag visste
inte om jag skulle hinna tillbaka. Jag minns hur hans andetag
höjdes när jag gick och även om sköterskan sa att han sov,
så vet jag att han reagerade på att jag gick ut ur rummet.

Tårarna kom 20 över 5 på morgonen. Det gick inte att hindra
dom längre. Då hade jag varit vaken så många timmar och
önskade att allt var över, så att han skulle få ro.

Min syster sa att det kanske hjälpte honom. Jag vet inte.
När vi drack kaffe som personalen gjort till oss så frågade
jag om man får säga -Äntligen, i såna här sammanhang.

Min syster och pappan och farmor sa att man får det.
Han kämpade så länge det gick.
När nattsköterskan strax före halv tio på kvällen sa hon att
det inte var många timmar kvar.

Då kämpade han 8 timmar till. Han hade ett starkt hjärta och
som ssk sa, -Vem skulle inte ha kämpat?
Vi fick inte röra honom de där sista timmarna, han hade så ont.

Trots att vi tryckte på en bråkig morfinpump var 10e minut i 10
timmar och trots lugnande i dropp, så hade han så ont.
Jag sa då att hade han han varit kopplad till en hjärtmaskin,
så hade jag gått och stängt av den.

När man vet att det inte finns någon väg tillbaka och att cancern
är på väg att ta ens barns liv, då är det så fruktansvärt, så
omänskligt att se sitt barn lida så och kämpa så.

Man vill inte. Vill inte vara med om det. Man förstår inte.
Och så dom andra. Dom 3 unga killar som kom dit några
dagar innan. Den ena som bodde där med sin mamma.

Hur skulle jag kunna säga till dom vad som hänt???
Hur säger man att dom inte ska sluta kämpa, att dom aldrig
får ge upp och aldrig någonsin tro att dom inte ska klara det?

Men dom hade redan förstått. Dom visste redan på morgonen
vad som hänt. Och eftersom det inte finns någon annan väg
att gå och inget annat att tro på, så sa jag att ni får aldrig ge upp.
Ni får aldrig sluta tro att ni kan besegra cancern eller att ni inte
ska klara av detta. Och dom lyssnade och dom lovade!

Jag tänker på dom hela tiden och undrar hur dom har det.
Undrar hur deras föräldrar mår och deras syskon och familjer.
Jag önskar att de pengar som satts in till cancerfonden, till Andreas
minne, ska hjälpa någon annan att leva. Herregud! Så mycket jag
önskar det.....



En av de sista bilderna på oss 4, framför "Vänner" fontänen, Central Park N.Y

Så glad jag är att vi kom dit. Så glad att han fick uppleva detta.
Även om minnet av resan bleknade lite direkt på måndagen när
vi kom hem och fick besked att det spridit sig, så är det ett fint
och härligt minne som vi bär med oss i våra hjärtan. Han tyckte
verkligen om staden och sa några dagar innan han gick bort, att
han ville dit igen.

Ja, älskade Andreas. Nu kan du ta snabbflyget dit när du vill <3

Många Kramar// AnnBritt


Kommentarer :

#1: Jessika Javette

Kramar <3

skriven
#2: Angelica Jonasson

Hej min kära vän <3 Går inte en dag utan att jag kollar om du skrivit något här.Här hemma har ena sjukdomen efter den andra löst av varandra Ambulansfärder till Östra med min minsting o de ena med de andra o de tredje har t.o.m haft en gnagande oro att de ska vara något allvarligt med Lilleman så jag har inte skrivit o komenterat så idag när jag läste så slog de mig som en slägga de dåliga samvetet hur lite de hade tagit att bara skriva några kärleksfulla ord :( Hur gärna hade inte du suttit med influensa sjuka små barn för hur jobbigt de än må vara att se sina Älskade vara dåliga så löser du mycket genom ompysslande o suppar såklart ;) Känner din sorg p saknad då enormt när jag läste detta ja de gör jag alltid men.När du skriver hur du saknar att pyssla om honom att bara ha han nära :( Fy fan va orättvist se bara på hur onda fruktansvärda människor som gjort fruktansvärda saker kan hålla sig undan rättvisan kan vara på flykt från den år efter år :-/ Sen kan Cansern ta en vacker själs hälsa o liv utan benådning utan chans att fly Fan säger jag :( Önskar att jag kunde göra något säga något som hjälpte dig som gjorde de lite lättare för de kan man i dom flesta sammanhang men detta är utanför dom ramarna de finns inget :( Vet inte ens vad jag ska skriva saknar ord men inte kärlek o känsla jag känner så med dig o önskar dig mer än jag kan beskriva med ord allt gott på denna gjord o önskar dig tillsammans med dina 3 barn ett på dom planen de går ett underbart liv o 3 barn är inte felskrivet för 2 barn hos dig hat dy synligt men Andreas är hos dig inte bara i hjärta o tanke utan brevid dig genom livets alla skeden tyvärr inte synligt men han är där med all sin Kärlek detta är jag övertygad om en mamma som dig håller man sig nära både i livet o livet efter detta <3 All Kärlek till dig du unikt fina människa Kram <3

skriven
#3: AnnBritt

Älskade Angelica! En sån människa du är <3 Du skriver själv så fint att jag skulle vilja läsa en blogg av dig. Vi får väl ta det där kaffet snart tycker jag. Alla kramar och hoppas ni snart blir friska och kan njuta av våren. Kram

skriven
#4: jennifer julin

känner inte dig, men började att gråta bland de finnaste jag någonsin läst. du ska veta att alla vill hjälpa dig!!

när min bror fick canser sa min lärare till mig att de e okej att inte orka för att gå igenom något så stort är inte lätt du behöver inte värka stark utåt, för att de starkaste någon kan göra är att bryta ihop och säga att nu orkar jag inte mer att våga söka hjälp och stöd är inte svagt gjort utan tänk inte bara på de som hänt utan tänk på hur dina val kan göra skilnad

skriven
#5: AnnBritt

Hej Jennifer.Tack för din fina kommentar <3 och en sån klok lärare du har :) Jag tar med mig dom orden.

skriven

Kommentera inlägget här :