2a dagen

Gick upp tidigt idag för att åka på sightseeingtur på 4,5 timme.
Frukost ingår inte på hotellen här, så vi tog en Starbucks kaffe på vägen
och köpte varsin macka från en liten gatusäljare,
vandrade sedan ner 10 gator till Edisson Hotell där guide och buss mötte upp.

Vi körde till Central Park, stannade vid Elton John´s minneslund
utanför Dakota Building, där han blev skjuten och där Yoko Ono fortfarande
har en bostad. I parken fanns en minnsesruna där namnet IMAGINE stod.

Ni vet: Imagine all the people living life in Peace...
Vår guide sa att: Man kan föreställa sig mycket här om man har ett öppet sinne.
Vad jag tänkte när vi stod där, behäver jag nog inte förklara!

Det fanns bänkar med små skyltar som folk satt dit.
På den ena stod: Till en man som uppskatade en bra parkbänk i en fin park...
Hans namn och levnadsår. Vilken grej! där fanns även minnesskyltar till hundar och annat.
En var från Liverpool till alla som miste livet under 9/11.



1a bilden det vackra Dakota building, där det bor många kända personer.
2a är platsen med Imagine i mitten
3e är de länder som bidragit till "Strawberry Fields" minnespark, och jodå, Sverige är ett av dom.
4e en vacker bild från en vacker park. Kvinnan med halsduken är vår mysiga guide. :)

Vi for runt på massa platser och fick veta massor, desvärre har jag rört ihop det lite...
Vi var i Harlem och fick dess historia.
Vi var i Chinatown där vi skulle stannat, men gatan där vi skulle köra in var avstängd.
Vi åkte förbi Wall Street och Ground Cero. Runt omkring där är nu en massa grönområden.
Man har velat bygga upp området, och det byggs mycket bostäder för allmänheten runt omkring.
Det märks att New York-borna inte vill att utomstående ska förstöra deras tro på frihet och lycka.

Vi såg Frihetsgudinnan på håll och den pir där Svenska Amerikalinjen förr lade till, används numera till sopstation..
Andra pirer var vackra med platser där man kan sitta och sola och ta en fika.
Vid lägenheterna på 5e Avenyn står män i gröna kläder och har koll på vem som går in och ut.
Jag försökte föreställa mig vår hyresvärd så.... men tanken var svindlande!!

Efter vår rundtur gick sönerna till hotellet. A behövde sina värktabletter för örat som började göra ont igen.
E och jag tog en promenad i sakta mak hemåt, och hittade flera roliga butiker att shoppa i.
Hon köpte en skitsnygg!!! väska, och jag ett par Levis tygskor.

Lite smågrejor som vykort och nyckelringar blev det oxå.
Och några T-shirts. Med det gick vi till hotellet och softade en stund.
Sen tog vi oss ut för att gå till Century 21.
Nu hittade vi ju aldrig det, det ligger längre ner än vi orkade gå ikväll.

Men en rad olika saker hände under kvällen.
En del roligt, annat mindre kul. Hamnade vid Times Square mellan 46e och Broadway.
Helt magiskt den tiden på dygnet kan man säga!
Gick in på M & M, som har ett 3 våningar stort varuhus med allt möjligt och omöjligt
vad gäller dessa karameller..hihi... Man blir imponerad av allt här!
Är man lantis så är storstäder som denna helt häpnadsväckande.

Men vi kom alla trötta och helskinnade hem
mellan 20-20.30. Helt slut kan man säga!

Nya värktabletter för A och jag tog en dusch.
Kan ju meddela för Er som tänker åka långt att stödstrumpor är väldigt bra för trötta fötter...
Hade dom under flygresan då jag får myrkrypningar då jag sitter för länge.

Dom var god hjälp, och hade säkert hjälpt idag mot trötta fötter efter att ha gått minst 45 gator upponer.
Kommer ta på dom imorgon, det är ju helt klart!!
Nu är jag halvt mevetslös och lägger ut några bilder till.
Sen kallar sängen.
Gissa hur gott det ska bli!?

Från ett till annat, så sa E idag, att detta varit hennes bästa dag ever.
Det känns bra!! :)



En av alla dessa kyrkor som är självförsörjande. De har ingen brist på fantasi vad gäller hur man kan få in pengar. Info till tonårsmödrar. Akrobater under gudstjänst... ja ni fattar!

Tyvärr tar det för lång tid att ladda upp bilder, så det lär komma ett senare inlägg med bara sådant.
för nu måste jag verkligen sova!

Hör av mig imorgon. Sov Gott// AnnBritt


Kommentera inlägget här :