Stjärnvinst!

Förra gången jag var på Liseberg var i December.
Åkte dit med de 2 yngsta barnen och sonens kompis.
Det var en gnistrande kall och vacker vinterdag och så mysigt som bara Liseberg kan var när det är Julmarknad.
Men så när jag stog själv en stund, kom tårarna.
Vi hade lämnat A på sjukhuset för cytostatikabehandling.
Det var precis i början efter vi fått beskedet.
Blev ledsen över att vi var där och roade oss och hade mysigt när han låg med dropp in i blodet för att få bort den där eländiga tumören.

En släng av dåligt samvete, fast jag vet att han troligen inte följt med oss ändå.
Men det är väl så det är att vara mamma!


Idag bestämde jag och E att vi skulle åka dit.
Jag sa att vi kan ju inte bara gå här hemma och ruttna bort.
Dessutom skulle Petter och September uppträda på Stora Scenen, så bara det skulle ju vara värt pengarna!

Då slog det mig att förra sommaren var jag där med S.
Det var Allsång med Lotta och bl.a. Jill Johnson skulle vara med.
Det var lika varmt och vackert då, som det var kallt och vackert i julas.

Vi gick hand i hand i parken, tog några lotter, fikade, lyssnade på musiken och trängdes bland alla de andra som var där.
Så träffade vi en kollega till S. Hans fru är härifrån och dom är här några veckor varje sommar.
En mycket trevlig människa, han oxå.
S hade pratat mycket om honom och under hösten skickade han en sanslöst rolig inspelning till mig där D och en kille till har någon sorts dans utanför lastaren.
Jag har träffat honom ibland när jag var med S på jobbet.
Och förra sommaren träffade vi honom på Liseberg, och vad är oddsen för det?

Så ska jag dit med min dotter idag.
Jag förundras över hur mycket minnen en liten tripp kan åstadkomma.
Och hur mycket känslor som kan komma ur minnena.

Vi inser att vi hinner ta några lotter innan stjärnorna ska uppträda.
Jag vinner ganska direkt, 2 påsar chips.
E vinner ingenting.
Sånt kan vara jobbigt när man är 10 år.
Försöker förklara vad oddsen är för det, men det är inte så lätt när var och varannan kommer med en stjärnvinst under armen.

Så går vi till Marabou-hjulet, där man kan ta ett nr för 5 kr. eller en hel bricka för 20.
Jag tar nr. 16-20. Men E vill oxå ha, så hon får en tjuga på nr. 21-26.
Så när 25 vinner så fattar hon inte riktigt att hon vunnit.
-Var det jag som vann? Säger hon.
-Ja, det var ju dina nr. Säger jag
-Men det var ju du som betalade.
-Ja, men det var till dig, jag hade ju dom andra numren.

Att få se glädjen i sina barns ögon är det finaste som finns.
Och att 2 kg choklad kan göra sån skillnad.
Det är nästan lite magiskt på något sätt!



Och då är det lite som om de andra tankarna och de 2 förra besöken försvinner lite ur centrum.
Plötsligt är det kul och mysigt att vara på Liseberg igen.

Petter och September är hur duktiga som helst på scenen. 16000 åskådare sjunger med i låtarna eller i vart fall rör sig lite försiktigt till musiken. Vi är ju svenskar, så det gäller att inte skaka för mycket på rumpan!

Efter massa promenerande blir det kaffe och dricka och bulle innan hemfärd.
E berättar vad  hon tänker säga till brorsorna när hon kommer hem, hur hon ska gå in med chokladen i deras rum och se om dom märker något.
Hon gillar läget och det gör jag med.

Blir väldigt sugen på lökringar på vägen hem. Vi stannar på känt ställe och går in.
Känner i ögonvrån att någon tittar på mig.
Jag tror ju aldrig att jag känner någon, så jag reagerar inte.
Men så ser jag att det är min brorsdotter med pojkvän, hon som hämtade bordet hos mig för någon vecka sedan.
Han har hämtat henne i Göteborg när hon kom med tåget från huvudstaden.

Massa kram och hej och hur mår ni osv.
De kommer med och säger hej till E. Hon visar sin vinst =)
Kusinen säger att hon aldrig vunnit något sådant stort.
-Där ser du hur svårt det är, säger jag, hon som är så gammal har aldrig vunnit!

Fast då börjar dom prata om min ålder, så det blev snabbt annat samtalsämne...

Brorsorna reagerar precis som väntat.
E är nöjd.
Jag är nöjd.
Och dessutom väldigt trött, så nu ska jag sova gott.

Godnatt allihop och Kram


Kommentarer :

#1: Marie

Åååå, vad roligt att Emmma fick vinna denna gigantiska chokladkaka:))) Kommer ihåg när jag själv vann en likadan på just Liseberg. Fast det var plopp o jag var gravid med Emil:)) Lyckan var total:)))

Has en underbar Lördag o Emmma, ät inte alla på en gång det kan få katastrofala följder. Jag vet...hm:))



Kramizar!!

skriven

Kommentera inlägget här :