En god fortsättning

Önskar jag Er alla. Nu är julen över för denna gång.
Det gick ju bra trots allt. Även om det förstås varit stunder av stor saknad.

På Julafton var jag och barnen här hemma.
Vi tittade på Kalle förstås, åt god mat och sedan kom tomten!
Alla verkade nöjda med paketen.

E hade ordnar med frågesport där vinnaren fick en fin medalj
och alla varsin smällkaramell med skumtomtar

Jag fick minsann en egen raritet. I en glasburk
fanns rester av en snögubbe som hittats på nordpolen 1974.....
Dottern hade gjort ett nyckelskåp till postnyckeln,
eftersom hon tycker att jag slarvar bort den hela tiden =)

Fick ett presentkort av barnen och en fin diktbok av E
med egenskrivet material.

Sen spelade vi spel och drack glögg.
Klockan blev ganska sent innan vi kom i säng.







Dagmar har ju varit i farten här och på nätterna har det blåst rejält.
På Annandagen ville E åka och handla och stormen höll sig ganska lugn.
Vi for till kyrkogården oxå. Skulle gjort det tidigare, men det blev inte så.

Det är fint när man kommer dit med alla ljusen
som brinner för dom som står oss nära.



Min mor ligger här i minneslunden och pappa har en grav precis nedanför.
På nyårsafton är det 5 år sedan hon gick bort. 84 år gammal.
Min pappa lämnade oss för 25 år sedan. Det går nästan inte en dag
utan att dom är i mina tankar.

Vi hade ju inte alltid en enkel relation, men de sista 10 åren
pratade vi mycket och sågs och ringde ofta. Det känns bra i hjärtat.

Fick en söt bok av E i julklapp. Mamma, står det på framsidan.
E förklarade att när hon köpt den och öppnade den hemma,
fick hon se att den var felvänd inuti...
Man får börja läsa bakifrån.

Så hon funderade på om hon skulle byta den, men kom fram till
att det blev mer speciellt så. =)
Eftersom jag läser tidningar från slutet och aldrig kan låta bli
att kolla i slutet på en bok, så passar det ju bra!!

Hur som helst, där finns 2 fina verser som passar till min mor.

"Tack mamma, för alla söliga fat du diskat,
för all blöt tvätt du har hängt på tork,
för korgar med skolkläder
du dänkt och strukit.
För gräsmattor du klippt
och brustna hjärtan du lappat ihop.
Tack för de oräkneliga sätt
du har visat din kärlek
din klokhet, din styrka..."

"Mammas hemmagjorda sylt
är verkligen kärlek på burk"

Mamma höll alltid på att koka sylt och saft.
När vi var barn och bodde i hus, så hade vi mängder
med vinbär, krusbär, rabarber, körsbär...

Hon var från den tiden då allt skulle tas om hand.
Därför fick jag och mina syskon sitta där och hjälpa till
att plocka 100 liter vinbär och annat.

Vi uppskattade det nog inte så mycket då,
men vi har skrattat gott åt det många gånger
och jag minns att när hon fyllde 60 år,
skrev jag o min syster en sång om hur hon saftade o
syltade.. Så det har funnits med oss i alla år.

Enn annan liten vers som står i boken
stämmer (enligt mig) in på min o min dotters relation ;)

" Min mor...
det var hon som lyssnade och lyssnade
på allt mitt prat...
som alltid stod vid min sida,
redo att gripa till svärdet
och döda min fiende.
Hon var den jag visade upp alla mina konster för."

Nu har barnen åkt till sin pappa för att fira Jul och Nyår där.
Det är tomt och tyst och tråkigt.
Men jag har en del saker att ta tag i,
så jag hoppas jag hinner det dessa dagar.

Ha en fin kväll. Kramar//AnnBritt

Kommentera inlägget här :